zondag 23 december 2012

Eerste echte jachttraining voor Pontus

Ruim 14 maanden en eindelijk was het dan zover, de eerste echte jachttraining voor Pontus. Na vorige week een klein stukje proef te draaien mocht hij deze week van mij een hele training mee doen. Pontus vond het fantastisch! En ik natuurlijk ook :-)
Het begon met 2 minuutjes op zijn plaats blijven waarbij hij zijn grondhaak meteen aan flarden trok en met een noodvaart achter ons aan kwam. Opnieuw bevestigd met een karabijnhaak en toen bleef hij netjes zitten wachten. Hij kon mij gewoon zien en bleef rustig.
Daarna wat volgwerk, appèl oefeningen en steadyness. Pontus kan nog niet zo lang blijven liggen dus daar heb ik rekening mee gehouden en hij heeft precies gedaan wat ik van hem vroeg. Geen risico's genomen zodat hij niet de fout in kon gaan en het positief bleef.
Daarna lekker apporteren. Het wild vond hij natuurlijk zeer interessant dus nadat Ralf met een konijntje had gegooid wilde hij liever een konijntje apporteren dan een dummie maar hij deed het wel. Hij moest een fazantje zoeken in het bos en die had hij zo gevonden maar ja..... wat moet je er dan mee doen? Het fazantje in zijn bek gegeven en toen droeg hij hem zo het bos uit en gaf hem weer af. De tweede keer lag het fazantje verder en moeilijker maar hij heeft haar toch vrij snel gevonden, pakte ze op en kwam terug maar toen kwam hij er nog eentje tegen. Legde de zijne er naast en ging toen staan twijfelen wat hij moest doen. De eerste fazant weer in zijn bek gegeven en toen liep hij mee het bos uit.
Nog wat waterapportjes met de fazant gedaan en dat deed Pontus prima! Zwemmen, pakken en terugkomen.
Hij heeft een lange lijn aan om te zorgen dat hij niet in de fout kan gaan en anders meteen gecorrigeerd kan worden. Ik ben nu blij dat hij hem aan heeft maar eigenlijk komt hij al best goed terug, beter dan verwacht door mij, en heb ik goede hoop dat die lange lijn er snel weer af kan.
In de training zorg ik ervoor dat vooral het proces van 'samen doen' belangrijk is, belangrijker dan een snel resultaat en ik merk dat dit onze band in rap tempo versterkt, Pontus houdt van samen doen. Lukt het hem niet helemaal met dat fazantje in het bos dan doen we het samen en brengen de opdracht zo tot het gewenste resultaat. Pontus moet nog leren wat er nu precies de bedoeling is maar hij leert snel.
Ik ben zeer tevreden over wat hij heeft laten zien vandaag. Hij leert, vindt het leuk en kan zich goed focussen op werk en is dan niet geïnteresseerd in andere honden en spelen.
Bij thuiskomst heeft hij zijn eten gekregen en kon hij zijn bench in waar hij nog 3 minuten heeft zitten 'knikkebollen' onder het mom van "Ik moe? Echt niet!" maar hij moest die strijd al heel snel opgeven en viel bijna letterlijk in slaap. Helemaal kapot, we gaan een rustige avond tegemoet :-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten