zaterdag 18 augustus 2012

Bootcamp voor de mannen

Ik heb de mannen ingeschreven voor een cursus gehoorzaamheid. Ramses omdat hij wel gehoorzaam is maar een steeds groter probleem heeft met andere honden, vooral aangelijnd. Ik ga deze situatie dus opzoeken door met hem naar een hondenschool te gaan waar allerlei honden, van allerlei verschillende soorten rondlopen maar waar hij niks mee moet. Natuurlijk heb ik de hondenschool ingelicht over de reden waarom ik hem inschrijf en wat ik wil bereiken met hem en ze vinden het goed. Mocht het probleem daarmee niet verminderen gaan we voor Ramses een paar sessies inplannen met een gedragstherapeut.
Pontus heb ik ingeschreven omdat hij puber is en laat zien dat hij zich moeilijk kan concentreren als er andere honden in de buurt zijn. Met hem wil ik dus vooral bereiken dat hij zich, no matter what, op mij kan focussen ipv op alles om hem heen. Dat gaat nog een flinke klus worden!
De jachttrainingen voor Ramses sla ik een module over. Daar krijg ik misschien nog wel spijt van want ik vind het wel heel leuk en Ramses ook maar we hebben ook nog een weekend 'Roedelen' in de Ardennen op het programma met de beide mannen en nog wat andere dingen die nog niet helemaal zeker zijn. We kunnen niet alles tegelijk, ook financieel niet dus er moeten keuzes gemaakt worden.
Ik wil wel nog wat privé jacht sessies met Pontus om een goed basis te kunnen leggen maar met Ramses train ik de komende periode zelf en ik ben van plan om af en toe eens met wat mensen af te spreken om zo isschien ook weer eens wat andere ideeen op te doen.

In het 'dagelijks gebruik' merk ik wel dat Pontus beter gaat luisteren, meestal dan. Als hij mee ging naar mijn werk moest hij altijd aangelijnd blijven omdat hij anders van alles uitvrat. Hij liep over de banken, zat te loungen in de vensterbanken, vrat alles op waar hij bij kon komen, liep continu weg naar buiten of de buurgroep, blafte als hij zijn zin niet kreeg..... Gisteren is hij weer eens meegeweest en hij liep eigenlijk bijna heel de tijd achter me aan, ging in het kantoor liggen als ik daar even iets moest doen, is maar een paar keer bij de buren gaan kijken en was verder heel lief en rustig. En hij liep bijna heel de tijd gewoon los rond zonder in de problemen te raken. Het wordt nog wel eens wat met deze apekop!
Wat hij op het moment wel heel erg doet als ik hem hier in de buurt los laat lopen is niet altijd terugkomen als ik hem roep. Soms staat hij me van een afstandje aan te kijken met die ondeugende kop van hem en als hij zou kunnen zou hij zijn middelvinger naar me opsteken. Als ik dan van hem wegloop komt hij er wel heel hard aangerend maar het duurt soms wel even voor hij zich laat aanlijnen. Voertjes in mijn zak zijn op het moment echt nodig, voor een voertje komt hij wel want het is een echte vreet Lab. Het komt wel goed, gewoon volhouden :-)
Het gaat met ups en downs, Pontus is een bewerkelijk hondje waar ik best mijn handen vol aan heb. Ik doe het graag want het is ook een scheet van een beest en in zijn algemeenheid zit er een duidelijke stijgende lijn in. We komen er wel met Pontussie!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten