zondag 30 september 2012

Groentje

Gisteren mochten Pontus en ik aantreden als 'blonde cursist met groene hond'  bij het examenweekend van aankomende instructeurs. Altijd weer leuk om te doen en voor de honden ook een vermoeiende dag vol indrukken.
Pontus moest even wennen maar gedroeg zich keurig terwijl andere honden een opdracht moesten uitvoeren, daar was ik het meest bang voor, dat hij het te spannend zou vinden als een andere hond iets moest doen en hij erg zou gaan piepen en blaffen omdat hij ook wil meedoen. Hij heeft af en toe wel wat gepiept of geblaft maar dat was meer om uiting te geven aan zijn eigen onrust.
Hij had het erg druk met kijken en alles in de gaten houden dus dat kleedje had ik voor hem niet hoeven meenemen, pas helemaal aan het einde, na drie en een half uur overeind staan, kijken en alert zijn, ging hij toch maar even liggen. Dat was voor 5 minuten want daarna was het voor hem klaar.
Pontus vond alles en iedereen gezellig en deed erg zijn best om alle worst te verdienen, het was een modelleerling! Het enige wat hij 'verkeerd' deed was dat hij een paar keer ongeduldig werd en omhoog sprong richting worst.
Pontus had met zijn charmes al snel iedereen versierd, men was dol op de lieve deugniet.
Het komt niet vaak voor maar deze keer waren er een paar examenkandidaten uit de jacht die al snel in de gaten hadden wie Pontus is, zijn naam komt nu eenmaal niet zo veel voor. De bekende vraag kwam dus al snel: " Is dat Pontus van Marianne?' Marianne als in zijn fokker dus ik heb dan altijd de neiging om te antwoorden " Nee, dit is Pontus van Brigitte!" Want volgens de papieren ben ik de eigenaar. Maar goed, het is en blijft een beroemde telg en daar ben ik zelf ook debet aan door Facebook, blog en forum berichten.
Pontus had het druk met alles en iedereen te bestuderen en tussendoor de Sheltie van de buurvrouw uit te dagen want als Pontus te dichtbij kwam of te veel naar hem keek trok hij zijn lip op. Voor Pontus schrikt dat niet af maar wordt het dan allen maar een spelletje om reactie uit te lokken en als die Sheltie dan zijn ogen dicht heeft of de andere kant op kijkt dan doe je toch gewoon een blafje om de aandacht weer op jou te brengen, boefje.
Na het ochtendprogramma was Pontus, geheel volgens verwachting, helemaal versleten dus na een uitlaatrondje samen met Ramses was het zijn beurt om in de auto een beetje te slapen en mocht Ramses aan de slag.

Ramses had er zin in! Er viel worst te verdienen en hij had wel zin in een beetje actie.
Helaas voor hem begonnen we met wat rustige oefeningen en dat is niet gemakkelijk met een stuiterende werkidioot maar hij deed heel erg zijn best.
Hij moest de zit=zit doen. Hij bleef ook wel zitten maar kwispelde de hele vloer schoon en draaide met zijn voorpoten mee met mij want ik had worst in mijn hand en die verloor hij geen moment uit het oog. Het was erg komisch om te zien maar de oefening was niet geslaagd en ik kreeg de tip dat ik toch vooral rustig moest blijven tijdens het oefenen. Geloof me, ze hadden het niet willen zien als ik niet rustig was gebleven want dan was die maffe clown tot boven mijn hoofd gestuiterd in de stemming waarin hij was.
Gelukkig waren twee van de collega kandidaten langs de zijlijn iets bekender met 'zijn soort hond' want die zeiden tegen elkaar "Hij wil gewoon heel graag aan het werk"

Geen opmerkingen:

Een reactie posten