woensdag 18 juli 2012

Les twee voor beginnende grote jongens

Maandag had Pontus zijn tweede les jacht. Hij is nog niet toe aan de echte 'grote jongens dingen', nog een beetje oefenen maar het begin is er zeker.
We hadden als huiswerk 'volgen', steadyness even laten voor wat het is maar lol krijgen in apporteren, beginnen met de zitfluit (aangelijnd).
Volgen gaat al heel netjes maar als hij gaat zitten draait hij zijn derrière van mij af en gaat scheef zitten, daar hebben we dus wat mee geoefend. Dat apporteren gaat thuis best goed, op onze trainingsveldjes en in de tuin, met de voerdummy en de dummy's die in de voerton hebben gelegen. In het bos was Pontus erg afgeleid door andere geurtjes die hij heel interessant vond en ook even wilde onderzoeken. Hij ging wel naar de dummy toe en ging wel zoeken maar deed ook erg zijn eigen ding. Dat begin ik thuis ook te merken, de pubertijd is echt begonnen want kwam hij eerst onmiddellijk als ik hem floot... hij begint nu daarin wat uit te proberen door niet te komen of pas als hij klaar is met snuffelen en laatst had hij een stuk rottende vis in zijn bek en daar liep hij lekker mee weg en vrat het toch snel op voor ik hem te pakken had. Moeders jongste is geen kleine pup meer en ik moet dus wat meer van hem gaan eisen en wat strenger voor hem zijn... moeilijk, moeilijk, moeilijk... hij heeft van die lieve oogjes!
Pontus moest zoeken in het bos en heeft alle drie de apporten gezocht gevonden maar kwam ze uiteindelijk niet echt terug brengen omdat hij andere dingen ging doen. Hij ging wel naar een weggebrachte dummy toe maar was ook weer snel afgeleid door het bos. Tja, gebrek aan aandacht dus dat is waar we aan gewerkt hebben en waar we thuis verder aan gaan werken.
Pontus is een grote slungel en moet ook behandeld worden als een grote slungel en niet als een kleine pup.
Ik moet van hem eisen dat hij zijn aandacht meer bij mij heeft en houdt... Tuurlijk! Ik kan mezelf wel voor mijn kop slaan dat ik dat zelf niet gezien heb! Maar goed, je kan het allemaal nog zo goed weten, het is ontzettend nuttig als iemand anders kritisch met je mee kijkt en je wijst op je fouten en je werkpunten.
Het leek helemaal niet zo'n heftige training maar toen we thuis waren is meneer neergeploft en kon zijn ogen nauwelijks open houden. Als ik een boterham ga eten zit hij meestal op een afstandje zijn kansberekeningen te doen maar niet deze keer. Hij keek er scheel van maar zijn oogjes vielen echt dicht.



We zijn thuis natuurlijk lekker verder aan het oefenen en ik merk dat hij die aandachtsoefeningen eigenlijk heel leuk vindt, hij let heel goed op en houdt me de laatste dagen veel beter in de gaten. We hebben meer contact. Dat hadden we ook toen hij veel kleiner was maar de laatste tijd was dat inderdaad een beetje zoek geraakt. Bedankt juf, het was weer een hele nuttige les!

Ik heb mijn auto leeg geruimd omdat ik een pupil moest verhuizen met mijn eigen auto dus de jachtspullen staan even opgestapeld in de woonkamer. Pontus heeft er al een paar keer een dummy tussenuit gefrummeld omdat hij hem rook en komt hem dan ook bij mij brengen, waar hij uiteraard aanmoediging en een snoepje mee verdiend. Daaruit blijkt wel dat hij het spelletje in de gaten begint te krijgen: "Als ik deze dingen vind en ze naar mijn vrouwtje breng dan is dat leuk!" Kijk, dat moeten we hebben!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten