woensdag 17 oktober 2012

Raar beest

Pontus is gewoon een raar beest!
Dat gekke ding apporteert niet, hij vindt er geen reet aan.
Koop ik één of andere hotshot Labrador met stamboom uit goed werkende lijnen om mee te apporteren... apporteert ie niet. Echt weer iets voor mij!
In huis vindt hij het wel leuk om dummies te brengen, in de tuin ook maar in een open ruimte heeft hij hele andere dingen aan zijn kop, aan zijn neus met name. In huis en in de tuin brengt hij alles netjes terug. Ergens anders vindt hij het wel heel leuk om te zoeken en dat terug te brengen maar als hij de dummie heeft zien vallen is het geen uitdaging ofzo, dan loopt hij er naartoe, kijkt waar hij ligt en gaat vervolgens zijn neus achterna.
Volgen vindt hij weer wel leuk en hij kan het ook heel keurig. Op de hondenschool doet hij gewoon alles wat hij moet doen, hij vindt het nog leuk ook, hij doet erg zijn best om heel braaf te zijn en ik kan alles met met hem doen want hij vindt het allemaal prima.
Ik weet het niet hoor. Dat gekke ding is nu een jaar en hij vindt eigenlijk alles gezellig behalve apporteren.
Ik denk dat hij gewoon ergens een gen mist of een chromosoompje te weinig heeft.

Het is zo'n contrast met Ramses die niks liever doet dan apporteren. Als Ramses denkt dat er een kans is op een sessie apporteren dan is hij niet te houden en blijft stuiteren. Tijdens het apporteren blijft hij gaan, al zou hij 1000 dummies moeten halen, hij zou het gewoon doen. Pontus heeft het na een paar keer wel gezien: "Been there, done that, won't do it again"
Ik vraag me soms af: Snapt hij het nu niet of snapt hij het te goed en is het geen uitdaging?

Nah... eerst maar eens 'roedelen' dit weekend, eens kijken of we nog wat nuttige input kunnen krijgen waar ik weer mee verder kan met de mannen. Geen idee wat me te wachten staat, ondanks dat ik het eerste boek inmiddels minstens drie keer heb gelezen, dus ik laat het maar allemaal op me af komen.
Ardennen is altijd leuk, het weer belooft goed te worden en werken met die 'gekke poepers' is altijd een feestje. Ik heb ook erg zin om weer een lekker bij te beppen met Marcel en Anneke van Chez Maranoa en die kleine turf van hen, Floortje, heb ik ook nog niet gezien.

Eens kijken of we daarna nog een afspraak kunnen maken voor een privé les bij zijn fokker, misschien heeft zij nog tips & trucs om het heerschap aan het werk te krijgen...
We hebben het heel leuk samen hoor, alleen hij apporteert niet. Toch vreemd voor een retriever!

2 opmerkingen:

  1. Gekke Pontus! Hoe zit het dan als je bijv in de "open ruimte" met een bal gaat apporteren of laten zoeken? Krijg je dan hetzelfde verhaal of vindt ie de bal leuker? En maak je er een heel serieus gebeuren van of doe je het spelenderwijs? Want ik herken wel dingen. Flits apporteerde wel altijd, maar soms meer omdat het "moest". Hij vond er zelf niks aan en er hoefde ook maar iets te gebeuren en hij was afgeleid en liet z'n dummy vallen. Ik ben vanaf toen heel anders gaan trainen. Ik dacht laat die steadiness maar ff waaien, eerst lekker spelen. Dus hij mocht gewoon even inspringen en ik maakte er meer een feestje van. Hoe minder druk erop hoe leuker hij het begon te vinden. Opeens werd alles weer leuk. En nu heeft ie ook een bepaalde blik in zn ogen als hij wat mag doen met me. Heel anders. Maar dat heeft wel maanden tijd gekost. En deed in het begin ook heel veel met z'n favo speeltje. Daar wilde hij net even harder voor rennen etc dan voor een dummy. En toen ik hem eenmaal "gek" had, ook af en toe weer een dummy tussendoor. Want dan vinden ze het al zo leuk dat een dummy ook prima is. (als is de bal nog steeds favoriet maar dat geeft niet, is weer mooi ter beloning). Misschien werkt dit bij Pontus wel helemaal niet hoor, elke hond is anders natuurlijk. En je zal ook vast wel vanalles geprobeerd hebben. Maar het komt vast allemaal wel goed, het moet erin zitten! En misschien is op dit moment de omgeving nog niet iets te leuk voor hem. Dan mag ie doen wat ie wil en met apporteren moet ie natuurlijk wel doen wat jij wil. En als ie apporteren dan nog niet helemaal geweldig vindt gaat ie natuurlijk liever zn eigen ding doen. Ik heb me ook zo lang afgevraagd wat ik fout deed. Bij Flits was het gewoon dat ik steeds mn ontevredenheid liet blijken elke keer wanneer hij de oefening niet deed omdat ie er niks aan vond. Ze voelen alles aan. Ik wilde alles te goed doen. Op den duur had ik echt zoiets van, laat maar zitten en als het niks wordt is ie in ieder geval een hele leuke huishond om mee te wandelen. En toen veranderde alles. Ik werd losser en liet echt blijken dat ik trots op 'm was als ie het een keer goed deed. Dat stimuleerde hem heel erg en nu is het eigenlijk altijd leuk.
    Maar miss ben je al wel heel relaxt en doe je al heel blij etc. Dan weet ik het ook niet haha. Hoor je trouwens wel eens wat over z'n broertje en zusjes hoe die t doen? Het komt vast goed met Pontussie, tis ook nog een jong ventje. En je trainster zal je ook vast wel kunnen helpen! Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Maakt niet uit waar ik mee gooi. Balletjes brengt hij helemaal niet terug, hij pakt ze vaak niet eens op, alleen om Ramses te pesten maar verder heeft hij niet zoveel met balletjes.
      Ik was inderdaad veel te serieus in het begin want ik wilde het deze keer eens goed aanpakken. Na de eerste privé training heb ik dat al los gelaten en was het doel om het enthousiast te maken voor het apporteren en de dummy. Dat is gedeeltelijk gelukt want binnenshuis en in de tuin vindt hij het een leuks spelletje en weet hij niet hoe sel hij de dummy moet pakken en terugbrengen. Met meer afleiding, vooral in de vorm van geurtjes heeft hij totaal geen belangstelling. Ik kan hem dan wel dwingen om te apporteren maar daar wordt het niet leuker van.
      Ik probeer hem te motiveren als hij wel oppakt en in mijn richting loopt, ik doe enthousiast maar hij heeft niet veel belangstelling. Hij vindt andere dingen leuker, muizenholletjes zoeken bijvoorbeeld (en uitgraven) . Ik vindt het wel gezellig om dingen met me te doen, gehoorzaamheidsoefeningetjes, volgen, gek doen maar niet apporteren. Het is echt heel gek.
      Misschien komt het wel omdat we elkaar nog niet altijd goed begrijpen, misschien is hij daarom onzeker in het apporteren zodat hij het liever dingen met me doet waar hij wel zeker in is. Ik vul het ook maar voor hem in ....
      Het zal wel goed komen, we gaan ons best doen.
      Ik moest er alleen wel een beetje om lachen: koop je een dure stamboom Labrador uit werklijnen, apporteert hij niet! 1000 euro weggegooid, het is dat het zo'n leukerdje is....

      Verwijderen