zaterdag 10 december 2011

Kleine slimmerd

De kleine man is een leergierige leerling. We doen geen puppycursus maar natuurlijk wel de oefeningen van de puppycursus, gewoon thuis en in de tuin en in het park. Met een brokje zit, down, plat, sta en volg, hij kan het nog niet op een stemcommando maar de kleine slimmerd ziet aan mijn handbeweging al welke opdracht gaat volgen en dus is een stemcommando daar vrij gemakkelijk aan te koppelen.
Vanmiddag in het park een lesje 'opletten' gedaan. Pontussie heeft me bijna heel de tijd zitten aankijken. Er kwam van alles voorbij: fietsers, hardlopers, wandelaars, rolstoelen, honden en zelfs een paard. Hij mocht even kijken maar bij het zeggen van zijn naam was zijn focus weer op mij gericht, zoooo knap voor zo'n kleine hummel, hij kan zich al best goed focussen. Op een gegeven moment was ik even afgeleid door een kennis die voorbij kwam maar Pontus zat nog gewoon op te letten waarvoor hij regelmatig een brokje kreeg. Toen hem dat een beetje lang ging duren kefte hij maar eens "Héé, ik zit hier op te letten... krijg ik nog een brokje!" De kunst is natuurlijk om dat dwingende gedrag te negeren en dat ging maar net goed, ik realiseerde me net op tijd dat dit weliswaar erg grappig maar ook ongewenst gedrag was.
Het leuke van Pontus is dat bezig zijn met mij ook het liefste is wat hij doet. Hij mag ook regelmatig een beetje socializen in huis met het interieur en de andere dieren maar daar is hij, zeg maar, minder goed in. Hij moet dit natuurlijk wel leren, dat hij niet overal zijn tandjes in mag zetten en niet de katten mag lastig vallen en niet overal mag rondrennen maar dat is nog wel moeilijk.
Hij kan soms ook zichzelf heel leuk vermaken met speeltjes op de grote vloerkleden, soms komen Pandora en heeeeel soms Ramses meedoen, die hij meeneemt naar het grote kussen van Ramses of naar de mand. Maar regelmatig ook staat hij een beetje in 'overdrive' en gaat overal in happen en alles aanvallen waarvan hij denkt dat het beweegt. Het enige dat dan helpt is hem met zijn kauwbotje in de bench doen want zijn bench is de enige plaats waar hij echt zijn rust kan vinden. Bench = Slapen!
Pandora is wel blij met een vriendje waarmee ze een trekspelletje kan doen, Ramses snapt dit namelijk niet, die laat alles los wat Pandora ook vastpakt want ze mag het van hem best hebben. Pontus blijft gewoon vasthouden, die gaat die competitie wel aan, kleine dondersteen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten